Modersmål
Västerviks kommun erbjuder elever i grundskolan, anpassad grundskola, gymnasieskola och anpassad gymnasieskola med annat modersmål än svenska att ansöka om modersmålsundervisning. I förskolan och förskoleklass erbjuds modersmålsstöd för pedagogernas språkutvecklande arbete.
Modersmålsundervisning i grundskolan
Modersmål är ett frivilligt skolämne och erbjuds i grundskolan och anpassad grundskola. Undervisningen följer en kursplan och eleven får betyg från årskurs 6. Undervisningen ges utanför skoltid en gång i veckan och det är samma närvaroplikt för modersmål som i de övriga obligatoriska ämnena. För grundskolan ansöker vårdnadshavare modersmål för sitt barn.
Syftet med undervisningen är att eleverna utvecklar kunskaper i och om sitt modersmål och blir medveten om modersmålets betydelse för det egna lärandet och sin identitetsutveckling.
Eleven fortsätter att vara inskriven för modersmålsundervisning så länge eleven går i grundskolan i Västerviks kommun eller tills platsen sägs upp via E-tjänst.
Vem har rätt till undervisning?
En elev i årskurs 1–9 kan få modersmålsundervisning om
- en eller båda vårdnadshavare har ett annat språk än svenska som modersmål
- eleven har grundläggande kunskaper i det aktuella språket
- eleven använder språket dagligen i hemmet (gäller inte adoptivbarn)
- minst fem elever önskar undervisning i språket inom kommunen
- lämplig lärare i det aktuella språket finns.
Adoptivbarn är undantagna kravet att modersmålet ska vara det dagliga umgängesspråket i hemmet. Eleven behöver dock grundläggande kunskaper i språket.
Elever som tillhör någon av de nationella minoriteterna har en starkare rätt till modersmålsundervisning än andra elever. Det finns inga krav på att språket ska vara elevens dagliga umgängesspråk eller att eleven ska ha några kunskaper i språket.
De nationella minoritetsspråken är finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska.
Huvudmannen är skyldig att anordna modersmålsundervisning i dessa språk om:
- en elev vill få undervisning (det finns alltså inget krav på fem elever)
- det finns en lämplig lärare.
Elever som valt en friskola har samma rätt att ansöka om modersmål som elever som går på en kommunal skola.
Vad betyder grundläggande kunskaper?
För att kunna delta i modersmålsundervisning krävs att eleven har grundläggande kunskaper i modersmålet. Det betyder att:
- Eleven förväntas kunna delta i enkla samtal om skolan, familjen och elevnära intressen.
- Eleven kan visa att de förstår enkla talade instruktioner på modersmålet från pedagogen.
- Eleven kan aktivt följa med i undervisning på modersmålet.
Kraven för grundläggande kunskaper ökar med elevens ålder eftersom kraven i kursplanen ökar ju äldre eleven är. Modersmålsenheten gör en bedömning innan ansökan godkänns och undervisning startar. Detta gäller ej nationella minoritetsspråk som kan läsas som nybörjarspråk.
Ansökan
Ansökan till modersmålsundervisning i grundskolan görs via en blankett (se nedan).
Modersmålsundervisning gäller för ett språk per elev.
Modersmålsundervisningen är frivillig, men närvaroplikt gäller. All frånvaro registreras i kommunens frånvarosystem.
Modersmålsundervisning i gymnasium
Modersmål är ett frivilligt skolämne och erbjuds i gymnasium och anpassat gymnasium. Undervisningen ges utanför skoltid en gång i veckan och det är samma närvaroplikt för modersmål som i de övriga obligatoriska ämnena. För gymnasiet ansöker eleven modersmål själv.
Syftet med undervisningen är att eleverna utvecklar kunskaper i och om sitt modersmål och blir medveten om modersmålets betydelse för det egna lärandet och sin identitetsutveckling.
Vem har rätt till modersmålundervisning?
Elever i gymnasium och anpassat gymnasium ska erbjudas undervisning i modersmål om:
- Eleven använder språket dagligen i hemmet.
- Minst fem elever i kommunen önskar denna undervisning.
- Eleven har goda kunskaper i språket.
- Det finns lärare med lämplig utbildning.
Adoptivbarn är undantagna kravet att modersmålet ska vara det dagliga umgängesspråket i hemmet. Eleven behöver dock grundläggande kunskaper i språket.
De nationella minoritetsspråken (finska, jiddisch, meänkieli, romani chib och samiska) är undantagna de tre översta punkterna.
Nivåer och kurser
Inför läsår 2025/2026 finns det fyra olika kurser/nivåer i modersmål:
- Modersmål, nivå 1 (GY25) – för de som söker till gymnasiet vt25
- Modersmål 1 (Gy11) – för de som redan går på gymnasiet
- Modersmål 2 (Gy11) – för de som redan går på gymnasiet, bygger på kursen Modersmål 1
- Aktiv tvåspråkighet (Gy11) – för de som redan går på gymnasiet, bygger på kursen Modersmål 2
- Grundskolenivå (Lgr22) - bara för IM-elever
Punkt 2-4 kommer fasas ut varefter den nya läroplanen GY25 introduceras och ersättas med nivå 2 och 3.
Ansökan
En gymnasieelev söker modersmål för varje ämnesnivå/kurs inför varje läsår.
Eleven tar kontakt med sin studie- och yrkesvägledare på skolan efter att ansökan har skickats in för att bestämma hur modersmålet ska läsas. För elever som går på ett nationellt program kan modersmål läsas som individuellt val, utökat program eller som språkval. Elever som läser på IM-programmet har möjligheten att läsa modersmål på grundskolenivå.
Gymnasiet och anpassade gymnasiet ska ansöka innan den 30 september och 1 mars för att kunna starta modersmål samma termin som eleven söker. Om ansökan inkommer efter de angivna datumen börjar eleven terminen efter för att garantera att undervisningstiden blir korrekt.
Under höstterminens start erbjuds en informationsträff om ämnet modersmål på gymnasiet. Där får eleven möjlighet att träffa sin blivande lärare och ställa frågor innan eleven söker.
Ansökan till modersmålsundervisning i gymnasiet görs via en blankett.
Ansökan modersmålsundervisning grundskola Ansökan modersmålsundervisning gymnasiet Uppsägning-modersmålsundervisning Beställning av studiehandledning