Vi skulle vilja använda statistikkakor i syfte att löpande förbättra webbplatsen. Godkänner du det? Du kan när som helst ändra ditt val.

Kvalitetsledningssystem

Hela Västerviks kommunkoncern är certifierade enligt ledningssystemet för kvalitet ISO 9001. Det innebär att kommunstyrelsens förvaltning, socialförvaltningen, barn- och utbildningsförvaltningen, miljö- och byggnadsförvaltningen, Bostadsbolaget, Västervik Resort och Västervik Miljö & Energi jobbar enligt samma modell för att säkerställa kvalitet i vårt arbete. 

Vad är ett kvalitetsledningssystem?

Kvalitetsledning innebär att vår organisation arbetar utifrån samma modell för att styra, leda och utveckla våra verksamheter med syftet att utföra våra uppdrag på så hög nivå som möjligt. Standarden ISO 9001 används över hela världen som stöd för att lyckas leverera bättre tjänster och produkter. Standarden innehåller krav som ger oss stöd i hur vi planerar, genomför, följer upp och förbättrar oss. Det är dock inget tekniskt system. Västerviks kommun är unika då vi var först i Sverige att gemensamt certifiera hela koncernen.

Hur påverkar det dig som medborgare?

Vårt arbete med kvalitetsledning skapar tydlighet både för dig som medborgare och våra medarbetare. Att hela kommunkoncernen jobbar enligt samma modell är ett sätt att säkerställa att vi gör rätt saker på rätt sätt, vid rätt tillfälle för att skapa ordning och reda. Detta är ett sätt för att förebygga avvikelser – alltså att något går snett och inte som vi tänkt. Med ledningssystemet som stöd ska vi helt enkelt se till att vi levererar den service och de tjänster du som medborgarna har rätt till.

Ett långsiktigt arbete

Det är viktigt att komma ihåg att vår ISO-certifiering innebär att vi har rätt förutsättningar för att göra rätt saker, inte att vi automatiskt gör rätt saker bara för att vi är certifierade. Arbetet med att se till att vi håller en hög nivå på de tjänster vi levererar är ett långsiktigt ständigt pågående arbete. Kvalitet är inget som kommer gratis utan kräver att vi jobbar långsiktigt och strukturerat.

Fördelar med kvalitetsledningssystem

  • Ordning och reda. Meningen med kvalitetsarbete är att skapa struktur med tydliga processer för ett smidigare arbetssätt.
  • Vi kan utveckla gemensamma funktioner i koncernen som exempelvis avvikelserapportering, synpunktshantering, kundundersökningar vilket ger mindre arbetsbelastning för respektive verksamhet.
  • Vi får bättre kvalitet på de resultat och analyser som tas fram och bättre möjligheter att se utvecklingsområden som berör fler verksamheter än den enskilda.
  • Systemet bidrar till att skapa en bättre överblick på arbetsbelastning för den enskilda individen. Det skapar en bättre arbetsmiljö och trivsel i organisationen.
  • Ledningen och politiken får större insyn och bättre möjligheter att styra och leda våra verksamheter. Genom kvalitetsledningssystemet kan de få en enhetlig bild av var verksamheterna befinner sig, en tydligare helhetsbild helt enkelt.
Sidan senast granskad den 5 juni 2025