Fortsatt succé för kommunens hemtjänst – rankas som en av Sveriges bästa
2025-12-05
Kvaliteten på hemtjänsten i Västerviks kommun fortsätter att imponera. I 2025 års Hemtjänstindex, som presenterades i början av december, klättrar kommunen ytterligare från plats 23 till 17 i landet.
Syftet med Hemtjänstindex är att ge Sveriges 290 kommuner ett samlat mått på hemtjänstens kvalitet, baserat på offentliga data.
Det är verkligen jätteroligt! Jag skulle säga att framgången helt och hållet beror på alla våra fantastiska medarbetare, från undersköterskor och vårdbiträden till biståndshandläggare och chefer, som varje dag gör sitt yttersta för våra medborgares skull. Jag hoppas att alla känner en stolthet över sitt arbete och resultatet i hemtjänstindex, säger Joakim Nyman, socialchef i Västerviks kommun.
Extra glädjande är resultatet inom biståndshandläggning som handlar om hur vi hanterar ansökningar om hemtjänst. Där placerar sig Västerviks kommun på fjärde plats i landet, upp från femte plats förra året.
Hemtjänsten i Västervik är en av Sveriges bästa. Det betyder att vår hemtjänstpersonal är en av Sveriges bästa. Deras hängivenhet och unika förmåga att verkligen se människorna de möter och hjälper, visar på både kunskap, servicekänsla och stora, varma hjärtan, säger Harald Hjalmarsson (M), kommunstyrelsens ordförande.
Att vi ännu en gång ligger högt på detta index visar att det vi gjort har fungerat, och vi ska fortsätta jobba för att det ska fungera ännu bättre.
Hemtjänstindex mäter fyra delområden: Information, Biståndshandläggning, Utförande samt Stöd och utveckling, och även om kommunen fortsätter att förbättras inom flera områden finns utvecklingspotential.
Vilka områden vill ni nu fokusera på för att fortsätta utveckla hemtjänsten och behålla den höga kvaliteten framöver?
Vi behöver analysera resultatet ytterligare och fokusera på att bibehålla de delar där vi ligger högt och utveckla de delar som kan bli ännu bättre, avslutar Joakim Nyman.